תרגילים לשיפור הראייה

לא רק אכילת גזר: כיצד לחזק ולשפר את הראייה?

העיניים שלנו הם אחד האיברים החשובים ביותר בגופנו – וחוש הראייה הוא ללא ספק אחד הכלים השימושיים ביותר לכל אדם. הראייה שלנו משמשת אותנו לאינספור מטרות שונות בחיי היומיום – מקריאה, צפייה בטלוויזיה, נהיגה ועד התמצאות במרחב (כפי שיודע היטב כל מי שנתקע פעם עם זרת כף הרגל בקצה של ארון או שידה…).

אולם אנחנו לא תמיד רואים היטב: החל מקוצר ראייה או בעיות ראייה אחרות שאובחנו בילדות – ועד להידרדרות הטבעית של הראייה עם השנים והגיל. רבים נדרשים להרכיב משקפיים או עדשות מגע ואחרים בוחרים לעבור ניתוחים לתיקון הראייה.

מדובר בפתרונות טובים ומוצלחים – אבל ישנן מספר דרכים שונות לשפר את הראייה באופן טבעי. מאימונים מיוחדים ועד שינויים בתזונה – ראייה טובה יותר ללא ספק נמצאת בהישג יד.

לפני שנתחיל לסכם את כל הדרכים הנפוצות לשיפור הראייה, חשוב להתייעץ עם רופא עיניים – גם על מנת לקבל הדרכה וייעוץ על כל תרגיל, וגם כדי לא להזניח בעיות חמורות. לפעמים מה שאנחנו משוכנעים שנוכל לתקן באמצעות תרגילים עצמאיים – מצריך טיפול רציני יותר.

יוגה לעיניים

בדיוק כמו תרגילי יוגה שמיועדים לשרירי הגב או הגפיים – אפשר למצוא גם תרגילי יוגה מיוחדים לעיניים. למשל, להעביר את המבט שלנו מלמעלה למטה או מימין לשמאל – ולהפך. כך ניתן לאמן את שרירי העיניים ולחזק את העמידות שלהם ואת היכולת שלהם להתמקד.

תרגיל נוסף עושה שימוש בעיפרון מחודד. במסגרתו עלינו להחזיק את העיפרון מול עצם מרוחק יותר, כמו למשל מסך טלוויזיה או תמונה על הקיר – ולהעביר בכל כמה שניות את מיקוד העיניים שלנו מחוד העיפרון אל הטלוויזיה.

בהקשר של יוגה לעיניים חשוב לזכור שלא מדובר באימונים שהוכחו מדעית – זאת למרות הרבה עדויות של אנשים שהעידו שהאימונים הללו סייעו להם.

תוכנות תלת מימד

סוג אחר של תרגילים מתבסס על תוכנות תלת מימד מיוחדות הזמינות לרכישה ברשת – וכוללות תרגילים אופטיים מיוחדים לשיפור שרירי העיניים.

כמה מהתוכנות הללו אף קיבלו אישור של מנהל המזון והתרופות
האמריקני, ה-FDA. אפשר למצוא תוכנות מסוג זה באופן עצמאי ברשת – אבל מומלץ לקבל המלצה מרופא עיניים או מומחה אחר על התוכנה המתאימה במיוחד למצבכם הספציפי.

אימון הראייה ההיקפית

הראייה ההיקפית היא היכולת שלנו להבחין במגוון עצמים שונים בשדה הראייה שלנו – מבלי להביט בהם ישירות. ראייה היקפית שימושית במיוחד בנהיגה – אך גם בהרבה מטלות אחרות בחיי היומיום. אימון של הראייה ההיקפית ייראה כך: עמדו בקניון הומה, בגינה ציבורית או מול כביש סואן – ונסו להתמקד בעצם אחד ולנסות לקלוט כמה עצמים שונים ברקע. כל אימון כזה – במיקום שונה – יכול לסייע לנו לקלוט יותר עצמים בפעם הבאה ולשפר את הראייה ההיקפית שלנו.

חשיפה לשמש – רק בגילים צעירים

מחקרים שונים הראו כי חשיפה לאור השמש – בגילים צעירים בלבד – יכולה לסייע לשיפור הראייה ולמנוע לקויות ראייה בגילים מאוחרים יותר. חשוב להבהיר – הכוונה כאן היא ממש לא להסתכלות ישירה על השמש (פעולה מסוכנת ביותר), אלא לשהייה בחוץ בשעות היום

מנוחה לעיניים

חוקרים אחרים ממליצים על תרגילי עצימת עיניים שונים לאורך היום – פעם בשתיים או שלוש שעות. לפי ממצאים אלו, עצימת עיניים למשך דקה או שתי דקות מעניקה לעיניים מנוחה ומונעת מהם להישחק במאמץ.

תזונה

פעולה נוספת שאנחנו יכולים לבצע כדי לחזק את העיניים שלנו היא להקפיד על תזונה נכונה. במקרה הזה – תזונה עשירה בחומר הטבעי לוטאין ובוויטמין A. חומרים אלו נמצאים בכמויות גבוהות במוצרי מזון כמו כרוב, תרד, מנגולד, כרוב ניצנים, בטטה – וגם כמובן גזר.

מתי אי אפשר לשפר אלא צריך לתקן?

חשוב לזכור שתרגילים מסוג זה יכולים לשפר את הראייה שלנו – אך לא לתקן אותה. הם לעולם לא יצליחו לרפא לגמרי קוצר או רוחק ראייה – או לסייע לנו להיפטר ממשקפיים. במקרים של קוצר/רוחק ראייה או צילנדר מאובחן, פתרון מומלץ לשיפור הראייה הוא ניתוח הסרת משקפיים בלייזר – שמאפשר לנו לתקן את העיוות בקרנית במהירות וביעילות.